Pengembangan Media Big Book Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 3 Sekolah Dasar

Authors

  • Amelia Anggraini Universitas Riau
  • Otang Kurniaman Universitas Riau
  • Munjiatun Munjiatun Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i2.1272

Keywords:

Media, Big Book, Indonesian Language Learning.

Abstract

This study aims to develop big book media for learning Indonesian in grade 3 elementary school and to determine the feasibility of big book learning media. This research uses research and development (R&D) methods using the FOUR-D (Define, Design, Develop and Disseminte) model. The data collection technique used is by using questionnaires and trials. The feasibility of big book learning media is obtained from the results of media validation and testing. Validation was carried out by material experts and learning media experts. The results of the research show that the validation of the material experts and the validation of the learning media experts are very valid. The trials used in this study were limited to 10 students and received a very good response. The results of this development research indicate that the big book media for learning Indonesian in grade 3 Elementary School is very suitable for use in learning in Elementary School. 

References

Adipta, H., Maryaeni & Hasanah, M. (2016). Pemanfaatan Buku Cerita Bergambar Sebagau Sumber Bacaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 1(5), 989-992.

Alim, J.A, Syahrilfuddin dan Witri, G. (2009). Statistik Pendidikan. Pekanbaru: Cendikia Insani.

Buku Sumber Bagi Dosen LTPK. 2014. Pembelajaran Literasi Kelas Awal di LTPK.

Dayu, D.P. K & Liya, A. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Writing Terhadap Ketermapilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Pilangbango Madiun. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 21-31.

Hilaliyah, T dan Wahid, F.I. 2020. Pengembangan Media Big Bok Berbasis Budaya Banten Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Sastra Siswa Kelas Awal. Prosiding Seminar Nasional PendidikAN FKIP, 3(1), 84-96.

Ibda, F. (2015). “Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piagetâ€. Jurnal Intelektualita, 3(1), 27-38.

Kurniaman, O dan Sismulyasih, N. (2019). The Influence of The Big Book Media Has The Character of Conservation in Early Reading, Jurnal ELS Journal on Interdisciplinary Studies on Humanities. 2(1), 141-147.

Permatasari, A.T. 2018. Pengembangan Media Big Book Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Keterampilan Membaca Pemahaman Di Kelas III SDN 2 Penambongan Kecamatan Prubalingga Kabupaten Purbalingga. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri.

Rahaya, I.S., Suryamana & Yoso, W. (2019). Pengembangan Media Komik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas II SDN Sidotopo Wetan V Surabaya. Jurnal Education and Development, 7(2), 268-273.

Sholikhah, A. (2017). Pegembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Karangan Kelas V SDN Rowoharjo Tahun Ajaran 2016/2017. Simki Pedagogik, 1(8),1-8.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Untari, M. F. A., Budiman, A.M, & Kusumaningrum, D. (2018). Pengembangan Media Quiet Book untuk Pembelajaran Tematik Keluarga Sekolah Dasar Kelas 1. Jurnal Riset dan Konseptual, 3(4), 376-384.

Published

2021-07-07

How to Cite

Anggraini, A., Kurniaman, O., & Munjiatun, M. (2021). Pengembangan Media Big Book Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 275–285. https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i2.1272

Issue

Section

Artikel