PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DI SMP NEGERI 3 MANIAMOLO

Authors

  • Darmawan Harefa STKIP Nias Selatan
  • Murnihati Sarumaha STKIP Nias Selatan
  • Efrata Gee STKIP Nias Selatan
  • Kalvintinus Ndruru STKIP Nias Selatan
  • Mastawati Ndruru STKIP Nias Selatan
  • Tatema Telaumbanua STKIP Nias Selatan
  • Lies Dian Marsa Ndraha STKIP Nias Selatan

DOI:

https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i1.914

Keywords:

Model, Learning Index Card Match, Student Learning Outcomes

Abstract

The purpose of the implementation of this study was to determine the effect of the index card match learning model on student cognitive learning outcomes in Integrated Science subjects class VIII SMP Negeri 3 Maniamolo in the 2020/2021 Learning Year. This study uses a quantitative approach with a quasi-experimental method. The sample of this research is class VIII-A with 30 students and class VIII-B with 31 students. The instrument used is a learning outcome test which is divided into two, namely the initial test and the final test and documentation. Based on the results of data processing that has been carried out by researchers, the following results are obtained: "Based on the results of data processing that has been carried out and the calculation of hypothesis testing, it is obtained tcount = 3.62 and ttable = 1.67. This shows the value of tcount> ttable, then Ho rejects and accepts Ha, it can be concluded that there is an influence of the Index Card Match Learning Model on Student Learning Outcomes in Integrated Science Subjects for Class VIII SMP Negeri 3 Maniamolo 2020/2021

References

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2006). Strategi Belajar Mengajar. PT Rineka Cipta.

Hamalik, O., & Oemar Hamalik. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. PT Bumi Aksara.

Gee, E. (2018). Pengembangan Disain Pembelajaran Topik Barisan dan Deret Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) di Kelas IX SMP. Tesis Program Magister Pendidikan Matematika FMIPA UNP.

Gee, E. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Alur Belajar Berbasis Realistic Mathematics Education (Rme). Jurnal Education and Development, 7(3), 269.

Gee, E. (2020). Hubungan Gaya Kognitif Dengan Kemampuan Penalaran Matematika Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 225–225.

Harefa, D. (2017). Pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minatbelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey pada SMK Swasta di Wilayah Jakarta Utara). Horison Jurnal Ilmu Pendidikan dan Lingusitik 7 (2), 49 - 73

Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan 5 (1), 35-48)

Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research). 4 (1), 131 -145

Harefa, D. (2019). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 8 (1), 01-18

Harefa, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi Dan Daya Listrik). Jurnal Education And Development 8 (1), 231-231

Harefa, D. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Problem Posing Dan Problem Solving Pada Siswa Kelas X-MIA SMA Swasta Kampus Telukdalam. Prosiding Seminar Nasional Sains 2020, 103–116.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3 (2), 161-186

Harefa, D. (2020). Pemanfaatan Sole Sebagai Media Penghantar Panas Dalam Pembuatan Babae Makan Khas Nias Selatan. Kommas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 (2) 87-91

Harefa, D. (2020). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Terhadap Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6 (3), 225-240

Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa Pada Model Pembelajaran Learning Cycle Dengan Materi Energi dan Perubahannya. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1), 25-36

Harefa, D. (2020). Pengaruh Persepsi Guru IPA Fisika Atas Lingkungan Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA di Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Education and Development, 8 (3), 112-117

Harefa, D. (2020). Differences In Improving Student Physical Learning Outcomes Using Think Talk Write Learning Model With Time Token Learning Model. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35–40.

Harefa, D. (2020). Pemanfaatan Hasil Tanaman Sebagai Tanaman Obat Keluarga (TOGA). Madani: Indonesia Journal of Civil Society, 2 (2), 28-36

Harefa, D. (2020) Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model Pembelajaran Time Token. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 1 (2), (35-40)

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Pada Model Pembelajaran Prediction Guide. Indonesian Journal of Education and Learning, 4 (1), 399-407.

Harefa, D. (2020). Ringkasan, Rumus & Latihan Soal Fisika Dasar. CV. Mitra Cendekia Media.

Harefa, D. (2020). Belajar Fisika Dasar untuk Guru, Mahasiswa dan Pelajar. CV. Mitra Cendekia Media.

Harefa, D. (2020). Perkembangan Belajar Sains Model Pembelajaran. CV. Kekata Group

Harefa, D., Ndruru, M., Ndraha, L.,D.,M (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Sains. CV. Insan Cendekia Mandiri.

Harefa, D., Telaumbanua, T., (2020). Belajar Berpikir dan Bertindak Secara Praktis Dalam Dunia Pendidikan kajian untuk Akademis. CV. Insan Cendekia Mandiri.

Harefa, D., Telaumbanua, K. (2020). Teori Manajemen Bimbingan dan Konseling Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan dan Keguruan. PM Publisher

Harefa, D., Hulu, F. (2020). Demokrasi Pancasila di Era Kemajemukan. PM Publisher

Harefa, D., Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. PM Publisher

Harefa, D., (2020) . Teori Ilmu Kealaman Dasar Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru dan Akademis. Penerbit Deepublish. Cv Budi Utama.

Harefa D., Telaumbanua, T., Sarumaha, M., Ndururu, K., Ndururu, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA pada Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS). Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 1–18.

Harefa, D., dkk. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Cooperatifve Script Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 13–26.

Harefa, D., dkk. (2020). Pelatihan Menendang Bola Dengan Konsep Gerak Parabola. Kommas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 (3) 75-82

Istarani. (2012). 58 Model Pembelajaran Inovatif Referensi Guru Dalam Menentukan Model Pembelajaran. PT. Media Persada.

Ndraha, L. D. M. (2018). The Analysis Of Metaphor In Westlife’s Song Lyrics. Jurnal Education and Developmentnal, 3(1), 79.

Ndraha, L. D. M. (2020). The Use Of Visual Video As Media To Imrpove Students Ability In Writing Procedure Text At The Eleventh Grade Of SMK Negeri 1 Toma. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3)

Ndraha, L. D. M. (2020). Leksikon Flora Pada Bolanafo Bagi Guyub Tutur Nias Kajian Ekolinguistik. Jurnal Education and Development, 8(2), 257

Ndruru, M. (2020). Leksikon Flora Pada Bolanafo Bagi Guyub Tutur Nias Kajian Ekolinguistik. Jurnal Education and Development, 8(2), 257.

Ndruru, K. (2020). Makna Verba “Membersihkan†Dalam Bahasa Nias: Pendekatan Metabahasa Semantik Alami. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 918–922.

Riyanto, Y. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran. PT. Kencana Prenada Media Grup.

Rusman. (2014). Model – Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru. Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. PT. Prenada Media Group.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Sarumaha, R., Harefa, D., & Zagoto, M. . (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep geometri Transformasi Refleksi Siswa Kelas XII-IPA-B SMA Kampus Telukdalam Melalui Model Pembelajaran Discovery learning Berbantuan Media Kertas Milimeter. Jurnal Education and Development, 6(1), 90–96.

Sarumaha, M. (2019). Studi Etnobotani Tanaman Obat Keluarga Di Desa Bawolowalani Kecamatan Telukdalam Kabupaten Nias Selatan. 7(4), 266–271

Telaumbanua, T. (2020). Students’ Difficulties In Writing Narrative Text At The Ninth Grade Students Of SMP Swasta Kristen BNKP Telukdalam. Jurnal Education and Development, 8(1), 464–469.

Telaumbanua, T. (2020). Metaphorical Expressions Used In Emily Dickinson’s Poems. Jurnal Education and Development, 8(2), 555–560.

Telaumbanua, M., Harefa, D., (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi: Kajian Bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.

Published

2021-01-25

How to Cite

Harefa, D., Sarumaha, M., Gee, E., Ndruru, K., Ndruru, M., Telaumbanua, T., & Ndraha, L. D. M. (2021). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DI SMP NEGERI 3 MANIAMOLO. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i1.914