UPAYA PERSONIL SEKOLAH DALAM MEWUJUDKAN SEKOLAH RAMAH ANAK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 110 PEKANBARU
DOI:
https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i2.1348Keywords:
Efforts of school personnel, Child Friendly Schools, Elementary SchoolsAbstract
This study aims to analyze the efforts of school personnel in realizing child-friendly schools at the 110 Pekanbaru State Elementary School. This type of research is qualitative research. This approach uses an approach that is holding data collection or the reality of the problem based on any research that has been explored or by the respondent. The data collected is in the form of written or spoken words from the people being observed. The results of the research on various plans that have been prepared later in alternative policies in which there are guidelines for developing programs and activities for the protection and education of children in the SRA. Thus, the formulation of the problem regarding the efforts of school personnel in realizing the 110 Pekanbaru public elementary school has been in accordance with the planning stages and has met the standard operating procedures for the Sekolah Ramah Anak program.References
Arismantoro. 2008.Character Building: Bagaimana Mendidik Anak Berkarakter. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Bashori, Muchsin. 2010. Pendidikan Islam Humanistik: Alternatif Pendidikan Pembebasan Anak. Bandung: Refika Aditama.
Deputi, A. Hak,P. & Anak, P (2014). Kebijakan Pengembangan Sekolah Ramah Anak. (KPPAI, Ed). Jakarta.
E. Mulyasa. 2006. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Haryanto, Al Fandi. 2011. Desain Pembelajaran yang Demokratis dan Humanis. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.
M. Hanafi, dkk. 2011. Penempatan dan Pembinaan Tenaga Kependidikan Indonesia, Yayasan Pustaka Riau: Pekanbaru.
Moleong. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sudarwan Danim. 2012. Profesi Kependidikan. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono.2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahjosumidjo. 2007. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Kustawan, Dedi dan Budi Hermawan, 2013. Model Implementasi Pendidikan Inklusif ramah Anak. Jakarta: Luxima Metro Media.
Supratiwi, Fitri, 2016. Yogyakarta Targetkan Seluruh Sekolah Ramah Anak. Http://www.antaranews.com/berita/576174/yogyakarta-targetkan-seluruh- sekolah-ramah-anak. Diakses pada 23 Desember 2016
Supratiwi, Fitri, 2016. Yogyakarta Targetkan Seluruh Sekolah Ramah Anak. Http://www.antaranews.com/berita/576174/yogyakarta-targetkan-seluruh- sekolah-ramah-anak. Diakses pada 23 Desember 2016.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, 1989. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Rofi’ah, Siti Nur, 2013. Implementasi Pendidikan Ramah Anak Dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas Rendah SD Muhammadiyah Program Khusus Kotta Barat Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.Http://eprints.ums.ac.id/27589/1/10._NASKAH_PUBLIKASI.p df..
Peraturan Menteri Negara Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2014.