PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PEER LESSONS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AGAMA DI KELAS X SMK NEGERI 1 TELUKDALAM

Authors

  • Marlian Duha SMK Negeri 1 Telukdalam

DOI:

https://doi.org/10.54367/aquinas.v5i1.1641

Keywords:

Peer Lessons Learning Model, Learning Outcomes, Students.

Abstract

This classroom action research aims to determine the improvement of student learning outcomes in Protestant Christian religious subjects, by applying the Peer Lessons learning model in class X SMK Negeri 1 Telukdalam. The form of this research is Classroom Action Research (CAR), the learning process is carried out in two cycles and each cycle consists of four stages, namely: (1). Planning Phase; (2). Action stage; (3). observation stage; (4). Reflection stage. The research subjects were students of class X SMK Negeri 1 Telukdalam. The results of processing tests on student activities in the first cycle of the first meeting were obtained (62.50%) and at the second meeting (63.54%). while in the second cycle the first meeting was obtained (86.98%) and the second meeting was obtained (90.36%). and learning outcomes have increased

Author Biography

Marlian Duha, SMK Negeri 1 Telukdalam

Bidang Keilmuan Pendidikan Fisika Dosen Pendidikan MIPA STKIP Nias Selatan

References

Adirasa Hadi Prastyo, D. (2021). Bookchapter Catatan Pembelajaran Dosen di Masa Pandemi Covid-19. Nuta Media.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. PT Rineka Cipta.

Harefa, D., Telaumbanua, T. (2020). Belajar Berpikir dan Bertindak Secara Praktis Dalam Dunia Pendidikan kajian untuk Akademis. CV. Insan Cendekia Mandiri.

Harefa, D., dkk. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325–332.

Harefa, D, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA pada Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS). Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 1–18.

Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen Pada Siswa Kelas Vii Smp Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 35–48.

Harefa, D. (2020a). Belajar Fisika Dasar Untuk Guru, Mahasiswa dan Pelajar. CV. Mitra Cendekia Media.

Harefa, D. (2020b). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi Dan Daya Listrik). Jurnal Education and Development, 8(1), 231–234.

Harefa, D. (2020d). Peningkatan Strategi Hasil Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. JURNAL ILMIAH AQUINAS, 3(2), 161–186.

La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021

Silberman, M. L. (2009). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif (Alih bahasa: Raisul Muttaqien). rev.ed. Nusamedia.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian. Alfabeta.

Surur, M., D. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.

Telaumbanua, M., Harefa, D. (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi Kajian bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.

Downloads

Published

2022-02-05

How to Cite

Duha, M. . . (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PEER LESSONS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AGAMA DI KELAS X SMK NEGERI 1 TELUKDALAM . Jurnal Ilmiah Aquinas, 5(1), 88–102. https://doi.org/10.54367/aquinas.v5i1.1641