PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PAKEM BERBASIS MULTIMEDIA TERHADAP HASIL BELAJAR TEMATIK
DOI:
https://doi.org/10.54367/aquinas.v6i2.2267Keywords:
PAKEM Model, Student Learning Outcomes, learning processAbstract
The purpose of this study is to find out how much influence the multimedia-based standard learning model has on thematic learning outcomes in the sub-themes of work around me. This type of research is a quasi-experimental. Experimental research is to use the research method used to find the effect of treatment on others under controlled conditions which was carried out at UPDT SD Negeri 122371 Pematang Siantar with a saturated sample of 30 students. The procedure for the steps in the study was carried out by giving a pretest and giving treatment to the class that was the subject of the study using a multimedia-based standard learning model. The results obtained that the use of the standard model has a positive effect on student learning outcomes in social studies, science and Indonesian lessons as evidenced by the results of the hypothesis testing that has been carried out, it is obtained that tcount is 13.62 and ttable is 2,048, tcount>ttable = 13.62>2.040, The difference between the results of the pretest and posttest is significant and it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted, so the hypothesis in this study is accepted. Students become more active and enthusiastic in the learning process by using learning media compared to the teaching and learning process without using learning media. Keywords: PAKEM Model, Student Learning Outcomes.References
Akbar, Indah Nur. 2014. Penerapan Model PAIKEM untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Kelas 1 SD N 07 Metro Timur. Skripsi. Universitas Lampung.
Apriani, Dewi dkk.2016. Sistem Pembelajaran di Sekolah Dasar Kelas Rendah Berbasis PAIKEM GEMBROT Guru SD di Kecamatan Kramat Kabupaten Tegal.Jurnal Penelitian dan Wacana Pendidikan, 10 (1).16-29.
Asmani, Jamal Ma’mur. 2011. 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan), Jogjakarta: DIVA Press.
Habibah, Umi. 2012. Penerapan Model PAIKEM untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Bangun Datar pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hikmah Krandon kota Tegal. Skripsi.Universitas Negeri Semarang.
Indrawati, Setiawan, Wawan. 2009. Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Jakarta:Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA) untuk Program PERMUTU.
Janattaka, Nugranda. 2015. Penerapan Model Pembelajaran PAIKEM Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas V Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SDN Kauman 01 Kecamatan Kauman Kabupaten Tulungagung.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 1 (1).27-36.
Munir, Fathul. 2011. Guru Agama Islam Dalam Perspektif PAIKEM.Skripsi.Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Muslimah. 2016. Problematika Guru Sertifikasi Dalam Menerapkan Strategi Berbasis PAIKEM Pada Mata Pelajaran PAI di MTsN Banjar Selatan Banjarmasin. Skripsi.Universitas Islam Negeri Banjarmasin.
Rahmawati,dkk. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Paikem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Belajar IPA Di Kelas V SDN 3 Tompoh.Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5 (10) ISSN 2354-614X.234-249.
.
Samriah. 2014. Penerapan Pendekatan PAIKEM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Energi dan Kegunaannya di Kelas IV SDN Kamalu Tolitoli. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4 (11).97-108.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparlan, Dasim Budimansyah, Danny Meirawan.2009. PAKEM: Pembelajaran Aktif,Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Bandung: PT Genesindo.
Purba, Nancy Angelia. 2016. Penerapan Teknik Rekayasa Teks dengan Media Komputer dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi. Jurnal Tematik Vol. 6 No. 3 Desember 2016
Purba, Nancy Angelia. 2021. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Menulis Puisi dengan Menggunakan Media Visual Tiga Dimensi (3D) Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Aquinas. Vol. 4 No. 2 Juli 2021