PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN JINGSAW TERHADAP KEMAMPUAN BEKERJA SAMA DALAM SUATU KELOMPOK PADA SMA KELAS 10 GKPI PADANG BULAN KOTA MEDAN

Authors

  • Amelia Simanungkalit1 Universitas Prima Indonesia
  • Ester Yohana Siregar Universitas Prima Indonesia
  • Elfina Damayanti Sitohang Universitas Prima Indonesia

Keywords:

learning model, jingsaw, group ability

Abstract

Education plays a very important role in various areas of life. Quality education will also create quality human resources. As a result, Indonesian education continues to receive attention and be improved in many ways, including the National Education System Law, the passing of the Teacher and Faculty Welfare Law, as well as changes to the curriculum to suit needs. with the needs of the time. (Hamzah, 2012:135). The quantitative descriptive research method is a method that aims to create a picture or description of a situation objectively using numbers, starting from data collection, interpretation of the data as well as the appearance and results. Research results Based on table 3.9, the results of the Wilcoxon test for the control class pretest and the experimental class pretest show a calculated value of -2.836 and a sig of 0.003, the control class posttest and experimental class posttest show a calculated value of -2.640 and a sig of 0.008, so it can be concluded that There were differences in the results of the jingsaw learning method for the control group and the experimental group before and after being given the jingsaw learning method treatment.

References

Amri, Sofan dan Iif Khoiru Ahmadi. Proses Pembelajaran Inofatif dan Kreatif Dalam Kelas. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya, Cet Pertama, 2010.

Arikunto, S. 2013.Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Dimayati dan Mudjiono. 2006 Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro: Semarang

Hamzah, dan Mohamad, Nurdin. 2012. Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovativ, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menerik. Jakarta. PT Bumi Aksara.

Muhibbin Syah, Dr. M.Ed. dan Rahayu Kariadinata, Dr. Hj. M.Pd. Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (PAIKEM) Bahan Pelatihan Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru (PLPG)

Noor, J. (2010). Metodologi Penelitian Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nuryadi, dkk. 2017. Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: SIBUKU MEDIA.

Pebryawan, K. 2015. Engklek Sebagai Sarana Pembelajaran yang Asik si Tengah Permaina Modern. Magistra, 92(27), 62-68. journal.unwidha.ac.id

Polya, G. 1973. How to Solve it. A New Aspect of Mathemtical Methode. New Jersey: Princenton University Press. https://archive.org. Prastowo, A. 2018. Permainan Tradisional Jawa sebagai Strategi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Menumbuhkan Keterampilan Global di MI/SD. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 2(1), 1-28. e- journal.

Rahayu, R. 2016. Permainan Edukasi Berbasis Keunggulan Lokal dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Psikolgi Universitas Muria Kudus, 1-11. eprints.umk.ac.id.

Rahman, F., dkk. 2016. Analisis Jenis Permainan Engklek sebagai Bahan Pembuatan Soal Bangun Datar bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Kalimaya, 4(2), tanpa halaman. antologi.upi.edu.

Rayon Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Sunan Gunung Djati Bandung 2009Komunitas Seni Musik DKI Jakarta. 2014. 7 Step Praktis Jago Main Gitar Akustik & Elektrik. Jakarta. Pustaka Makmur.

Rostika, D. & Junita, H. 2017. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). EduHumaniora, 9(1), 35-46. ejournal.upi.edu.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Sanjaya, Wina. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Sujarweni, V. Wiratna. 2015. Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi, 33. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Tirtarahardja, Umar, S.L. La Sulo, Pengantar Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2005, Edisi Revisi, Cet. II.

Downloads

Published

2024-02-22