HUBUNGAN PEMBENTUKAN KARAKTER DI KELUARGA DAN DI SEKOLAH DENGAN PRESTASI BELAJAR ANAK DI SEKOLAH DASAR BERBASIS AGAMA ISLAM DAN BUDHA SEKOTA MADYA MEDAN

Authors

  • SUTRISKA SIANTURI FKIP Unika Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.54367/aquinas.v2i1.365

Keywords:

character building, learning achievement

Abstract

This research is aimed to know the correlation of the Character Building in Family and School to the Child’s Learning Achievement at the Elementary School Based on the Muslims and Budha Religion in the City of Medan. This is a correlation research using quantitative approach. The population used in this research are grades four and five pupils of the elementary school based on Muslim and Budha religion in the city of Medan with the total of six hundred pupils. The sampling quota was used in sampling process. Datas in this research were obtained by using character building questionnaire in families and school. The analysis technique in this research is using Statistic Program For Social Science (SPSS). The calculation result showed that the answer of the respondents about the five aspects; religion, honesty, dicipline, social solidarity and responsibility proved that the character building of pupils in the family and school correlates to pupils learning achievement.

References

Suyanto. 2010. Pendidikan Karaker Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Pallat, Julie 2007. Survival Manual. New York: Markono

Damayanti, Deni. 2014. Panduan Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Yokyakarta: Araska.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

.2016. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Creswell, John. 2015. Riset Pendidikan Perencanaan, Pelaksanaan, dan Evaluasi, Riset Kuantitatif & Kualitatif. Yokyakarta: Pustaka Belajar.

Sudaryanti. 2012. Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Vol.1. Diakses dari http:/ /journal.uny.ac.id/index tanggal 15 Januari 2018.

Rantauwati, Sri, Henny. 2014. Pengembangan Karakter Siswa SD Melalui Bermain Peran. No. 01/Tahun XVIII/Mei. 2014.Diakses dari http:/ /journal.uny.ac.id/index tanggal 15 Januari 2018.

Maunah, Binti. 2015. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Tahun V, No. 1. April. 2015. Diakses dari http:/ /journal.uny.ac.id/index tanggal 15 Januari 2018.

Nasehudin. 2015. Pembentukan Sikap Sosial Melalui Komunikasi Dalam Keluarga. Vol. IV. NO. 1. Januari-Juni. 2015. Diakses dari http:/ /journal.uny.ac.id/index tanggal 15 Januari 2018.

Sianipar, Godlif dan Nainggolan, Candra, Arisan. 2017. Implementasi Pendidikan Nilai Oleh Guru Sekolah Berbasis Agama. Medan

https://regional.kompas.com/read/2018/02/03/10041991/penganiayaan-guru-oleh-siswa-di-sampang-begini-kronologinya. [Diakses 17 April 2018]

http://kaltim.tribunnews.com/2016/10/21/video-parah-bocah-sd-berani-lawan-gurunya-bilang-monyet-pula. [Diakses 17 April 2018]

https://regional.kompas.com/read/2018/03/08/12274191/ditegur-karena-main-ponsel-di-kelas-murid-hajar-guru-dengan-kursi. [Diakses 17 April 2018]

Published

2019-04-30

How to Cite

SIANTURI, S. (2019). HUBUNGAN PEMBENTUKAN KARAKTER DI KELUARGA DAN DI SEKOLAH DENGAN PRESTASI BELAJAR ANAK DI SEKOLAH DASAR BERBASIS AGAMA ISLAM DAN BUDHA SEKOTA MADYA MEDAN. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 127–143. https://doi.org/10.54367/aquinas.v2i1.365