PENGARUH METODE PEMBELAJARAN BRAINSTORMING TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DI KELAS IV SD NEGERI 106146 MULIOREJO TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025

Authors

  • Tria Lestari Sinurat FKIP Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Rumiris Lumban Gaol FKIP Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Patri Janson Silaban FKIP Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Nova Florentina Ambarwati FKIP Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Jhonas Dongoran FKIP Universitas Katolik Santo Thomas Medan

Keywords:

brainstorming, learning outcomes, Pancasila Education

Abstract

This study aims to determine the effect of the brainstorming learning method on the learning outcomes of fourth grade Pancasila Education students at SD Negeri 106146 Muliorejo Learning Year 2024/2025. The research method used is quantitative with a pre-experimental approach using a one group pretest-posttest design. Data collection techniques were carried out through tests, questionnaires, and documentation. Data were analyzed descriptively and inferentially with the help of SPSS, through normality test, correlation test, and t-test. The results showed that there was an increase in learning outcomes after the implementation of the brainstorming method. This proves that the brainstorming learning method has a positive effect on Pancasila Education learning outcomes.

References

Ali, H. G. (2015). Prinsip-prinsip Pembelajaran dan Implikasinya Terhadap Pendidik dan Peserta didik. Jurnal Al-Ta’dib, 6(1), 31-42.

Asiva Noor Rachmayani. (2015). Pengantar statistika.

Asrul, Ananda, R., & Rosinta. (2020). Evaluasi Pembajalaran. In Ciptapustaka Media.

Aprilia Sazkia, Suci Perwita Sari. (2020). Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 1(1), 19-24.

Ardiansa, M, A.,Camelia, I, A. (2024). Penerapan Metode Brainstorming Pada Pembelajaran Seni Budaya Untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa Di Smp Negeri 3 Gresik. Jurnal Seni Rupa, 12(3), 51-66.

Arikunto. (2023). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik).

Budiyanto, M. (2015). Sintak 45 Model Pembelajarann dalam Student Centred Learning (Scl)

Darningwati, Lestari, Y., & Sulistyo, B. (2020). Kredo 4 (2020) KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra . Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 4(1).

Rosid, Bahar. (2015). Metode Pembelajaran Brainstroming untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Mtematika Siswa. Pasundan Journal Of Mathematics Education (pjme), 5(12),32-37

Ramli, R., & Damopolii, M. (2024). Prinsip-Prinsip Belajar dan Pembelajaran. 3(3).29-37

Rusydi Ananda,Fitri, H. (2020). Variabel Belajar. In Pusdikra Mitra Jaya.

Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 18(1), 25-30. https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.168

Sardiyanah, S. (2020). Belajar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 7(1), 123-144. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i1.187

Sari, L. A., Khasanah, U., & Sulistyaningsih, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Puzzle di Kelas I Amanah SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. 11.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D) (Cetakan Ke). ALFABETA, cv.

Sigalingging, D., Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas Iv Di Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(3), 749.

Downloads

Published

2025-07-30

How to Cite

Sinurat, T. L. ., Lumban Gaol, R. ., Silaban, P. J. ., Ambarwati, N. F. ., & Dongoran, J. . (2025). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN BRAINSTORMING TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DI KELAS IV SD NEGERI 106146 MULIOREJO TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025. Jurnal Ilmiah Aquinas, 8(2), 247–262. Retrieved from https://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/article/view/5021

Issue

Section

Artikel