PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS V SDN 060884 KECAMATAN MEDAN BARU TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025
Keywords:
Problem based learning, Critical thinking skills, IPASAbstract
This study aims to determine the effect of the problem based learning model on students' critical thinking skills in the Science subject on the topic of My Region, My Pride, class V of Elementary School 060884, Medan Baru District, 2024/2025 Academic Year. The research method used is a quantitative method and the number of research samples is 30 based on the saturated sample technique. The results of this study indicate that the results of the critical thinking ability test with an average of 80. The results of this study indicate that the results of the correlation test r count 0.827 with a significance level of 5% with the number of respondents 30 so that r table 0.361. From these results it shows r count (0.827) > r table (0.361) then Ha is accepted. So there is a strong influence between the problem based learning model on the critical thinking skills of fifth grade students of Elementary School 060884 Medan Baru District. It can also be seen from the t-test where t count> t table is 7.787 > 1.701 so Ha is accepted. This shows a significant positive influence of the use of the problem-based learning model on the critical thinking skills of grade V students of Elementary School 060884, Medan Baru District, 2024/2025 Academic Year.References
Abidin, A. M. (2022). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme dalam Pembelajaran (Studi Pada Anak). An-Nisa, 15(1), 1-8.
Ambarita, K. sopia, Anzelina, D., Sembiring, N., Sinaga, R., & Simarmata, E. J. (2023). (SPPKB) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku. Journal on Education, 06(01), 4328-4339.
Arafah, A. A, Sukriadi, S., & Auliaul Fitrah Samsuddin. (2023). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(2), 358-366. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i2.946
Arikunto, Suharsimi. (2023). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan praktik. Edisi Revisi 14. Jakarta : PT Rineka Cipta
Asmara, A., A. Septiana. (2023). Model Pembelajaran Berkonteks Masalah. Pasaman barat : Azka Pustaka
Bustomi, Ismail Sukardi, & Mardiah Astuti. (2024). Pemikiran Konstruktivisme Dalam Teori Pendidikan Kognitif Jean Piaget Dan Lev Vygotsky. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 7899-7906.
Diatmika, I. P., & Sudirman, I. N. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar. 7(1), 1114-1120. http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk
Ekawati, M., & Yarni, N. (2019). Teori belajar berdasarkan aliran psikologi humanistik dan implikasi pada proses belajar pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 266-269.
Elsabrina, U. R., Hanggara, G. S., & Sancaya, S. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Creative Problem Solving. Seminar Nasional Dalam Jaringan Konseling Kearifan Nusantara, 502-513.
Ermawati, E., Pradana, A. B. A., & Suryawan, A. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 5(2), 153-160.
Feronika, S., Yul, F. A., & Selviani, D. (2024). Peran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Microsoft Office Studi Kasus Kelas X SMA Negeri 2 Bengkulu. 5, 95-106.
Gaol, B. K. Lumban, Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(3), 767. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i3.8538
Hajaroh, S., Raenah. (2021). Statistik Pendidikan ( Teori dan Praktik ). Mataram : Sanabil
Hamruni., I. A. Syaddad., Zakiah., D.I.I. Putri. (2021). Teori Belajar Behaviorisme dalam Prespektif Pemikiran Tokoh-Tokohnya. Yogyakarta : Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Hidayat, R., Ilhamdi, M. L., Astria, F. P., & Rahmatih, A. N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pelajaran IPA SDN 47 Cakranegara. Progres Pendidikan, 4(3), 154-161.
Iffah, F., Agustina, M., Syachruroji, A., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2024). Analisis Motivasi Peserta Didik Terhadap Keterampilan Menyimak pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas IV. 4, 108-117.
Istarani. (2023). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan : Media Persada
Mareti, J. W., & Hadiyanti, A. H. D. (2023). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(12), 10641-10646. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i12.3212
Marfu’ah, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Mariskhantari, M., Karma, I. N., & Nisa, K. (2022). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran IPA kelas IV SDN 1 beleka tahun 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 710-716.
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49-57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188
Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran ( Empat Rumpun Model Pembelajaran ). 2(1), 14-23.
Nafiah, T. (2024). Menumbuhkembangkan Keterampilan 4C Melalui Problem Based Learning (PBL) Terintegrasi Role Playing dan Game Quizziz. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 4(1), 106-114. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2735
Ngalimun., M. fauzani dan A, salabi. (2022). Strategi dan model pembelajaran. Banjarmasin : Aswaja Pressindo
Prasetyo, R., & Suciptaningsih, O. A. (2022). Penerapan Teori Belajar Humanistik Pada Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal ilmiah global education, 3(2), 233-237.
Putri, D. M., & Fitri, R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning ( PBL ) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Alveoli, 3(1), 41-52. file:///C:/Users/user/Downloads/130-Article Text-511-1-10-20221228.pdf
Rahardhian, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Pjbl Berbasis Stem Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 3(1), 1-9.
Rifqiyana, L., Masrukan, M., & Susilo, B. E. (2016). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas viii dengan pembelajaran model 4k ditinjau dari gaya kognitif siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1).
Sansena, M. A. (2022). Penerapan Proses Belajar Matematika Sesuai Dengan Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan, 6(4), 39-46.
Saputri, M. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 92-98. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.602
Sayangan, Y. V., Martir, L., Una, W., & Beku, V. Y. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPAS. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(September), 757-766.
Sembiring, E. I. B., Joko, A., & Roida. (2025). Peningkatan Kemampuan Kolaborasi Pembelajaran PAK BP Metode PBL Berbantuan Video Kelas VII SMP Negeri 3 Juhar Tahun 2024 / 2025 . 5.
Shahbana, E. B., & Satria, R. (2020). Implementasi teori belajar behavioristik dalam pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24-33.
Siswanti, A. Budi., R. E. Indrajit. (2023). Problem Based Learning. Yogyakarta : ANDI (Anggota IKAPI)
Suciono, Wira. (2021) Berpikir Kritis : Tinjauan Melalui Kemandirian Belajar, Kemampuan Akadamik dan Efikasi Diri. Indramayu : Adanu Abimata
Sudirman., Burhanuddin., Fitriani. (2024). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran "Neourosains dan multiple Intelligence. Banyumas : Pena Persada Kerta Utama
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta
Susilowati, D. (2023). Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik Melalui Implementasi Metode Eksperimen Pada Mata Pelajaran Ipas. Khazanah Pendidikan, 17(1), 186. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16091
Ulya, Z. (2024). Penerapan Teori Konstruktivisme Menurut Jean Piaget dan Teori Neuroscience dalam Pendidikan. Al-Mudarris: Journal of Education, 7(1), 12-23. https://doi.org/10.32478/vg1nnv56
Winoto, Y. C., & Prasetyo, T. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 361-370. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.358
Zakiah, L., dan Ika Lestari. (2019). Berpikir Kritis dalam Konteks Pembelajaran. Bogor : Erzatama Karya Abadi