STUDI KASUS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI SD NEGERI 01 NANGA MERAKAI
DOI:
https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i1.974Keywords:
educationAbstract
The purpose of this research is to describe the factors that affect mathematics learning outcomes in class V SD Negeri 01 Nanga Merakai Academic Year 2019/2020. This research uses qualitative research methods with a qualitative descriptive approach with a case study research form. The research sample consisted of 16 student of class 5th at public elementary school 01 Nanga Merakai. Data collection tools in the form of interview guidelines, questionnaires and documentation studies. Data analysis through several stages of data collection, data persentation, data reduction and conclusion drawing. The results showed that (1) Inhibiting factors affecting mathematics learning outcomes were divided into two factors, namely internal factors and external factors. (2)  Supporting factors for mathematics learning outcomes, the research results are divided into two, namely internal factors and external factors.References
Hotimah, E. 2010. Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI AR-Rochman Semarang Garut. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Vol. 04 No. 01. ISSN 1907-932X
Indonesia, R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Marzano, R.J. 2013. Seni dan Ilmu Pengajaran. Jakarta: PT Indeks.
Nur, MA. 2016. Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri, Persepsi tentang Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Melalui Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Kecamatan Ujung Loe Kabupaten Bulukumba. Jurnal Matematika dan Pembelajarannya. Vol. 2 No. 2. ISSN 2303-0992
Seftannency, dkk. 2014. Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ekonomi Di SMAK Abdi Wacana. Skripsi. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.
S, Monalisa Frince. 2020. Analisis Literasi Informasi Pada Keterampilan Menulis Kritis Dan Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia Uhkbpnp. Jurnal Ilmiah Aquinas, Vol 3 No. 2.
Slameto. 2013. Belajar dan faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta