FAKTOR-FAKTOR YANG DOMINAN MEMPENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP PADA RUMAH SAKIT UMUM BINA KASIH MEDAN

Authors

  • Laura Lintresa Fak Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas
  • Esli Silalahi Fak Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas
  • Saut Purba Fak Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.54367/jmb.v21i1.1190

Keywords:

Factor analysis, inpatient satisfaction

Abstract

This study aims to determine the dominant factors affecting the satisfaction of BPJS inpatients. The study population was 1732 BPJS patients who were hospitalized in June-July 2019. The research sample consisted of 70 patients. The data collection techniques used were documentation and questionnaires. The data obtained were analyzed by factor analysis. Based on the results of the study, it was concluded that the most dominant factors affecting the satisfaction of inpatients at the Bina Kasih General Hospital in Medan were performance factors, additional features, endurance, reliability, responsiveness, assurance, empathy, infrastructure, situation description, social environment, controlling emotions. , price levels, payment terms, service fees. Of the fourteen indicators, it can be seen that the service cost factor must be considered by the hospital because this factor is the complaint of patients at the Bina Kasih General Hospital in Medan.

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /opt/lampp/htdocs/ojs/plugins/generic/usageStats/UsageStatsPlugin.inc.php on line 788

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Lintresa, Fak Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas

Dosen Tetap UNIKA Santo Thomas

References

Arikunto. R. Lcrbin,2006. Kepuaan Pclanggan. Pengukuran dan Penganalisaan Dengan SPSS, Edisi Pcrtama, Pcncrbit: Gramedia Pustaka Umum, Jakarta.

Craven, D.W. 2000. Pemasaran Strategis, (terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., dan Black, W.C. 1998. Multivariate Data Analisys. Pearson Prentice Hall.

Irsansyah Putra , P. Bhuana Katili dan F. Arina, 2013. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Persepsi Dan Kepuasan Pasien dalam Meningkatkan Loyalitas Jurnal Teknik Industri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Vol.1, No.1, Maret 2013, pp.41-47 ISSN 2302-495X

Kotler. Philip. 2002. Manajemen Pemasaran Penerbit : Erlangga, Jakarta.

Kotler, Philip dan Gary Armstong. 2008. Perinsip-Perinsip Pemasaran.Edisi ke 12 Jakarta: Pernerbit Erlangga.

Kristanto, Paulus Lilik. 2011 . Psikologi Pemasaran Yogyakarta CAPS.

Lupiyoadi Rambar,2007. Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik Edisi Pertama, Cetakan Pertama, Penerbit : Salemba Empat Jakarta.

…………………2001. Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik. Salemba Empat, Jakarta.

Nilaikan, Nindia 2012. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kcpuasan Pelanyanan Kesehatan Pada Pasien Rawat Inap di RSUD Sukoharjo, Skripsi University Sebelas Maret Surakarta

Nooria, Widoningsih. 2008. Pengaruh Persepsi Kualitas Jasa Pelayanan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan di RSU Saras Husada Purworejo. Surakarta : Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Nirsetyo Wahdi 2006. Analisis faktir-faktor yang mempengaruhi kepuasan pasien sebagai upaya peningkatan loyalitas pasien (Studi empiris pada rumah sakit Panti Wilasa Ciatarum Sermarang ), Thesis Universitas Diponegoro Semarang

Parasuraman. A., Berry, Leonard L. and Zeithml. Valaria A 2010 . Reassessment of Expectations as a Comparison Standar in Measuring Serv ice Quality: Implication for future Research.. Journal of Marketing. Vol. 58 (January ). PP 111- 124.

Rangkuti, Freddy 2002.Measuring Costumer Satifaction, Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Satrianegara, Fais & Siti Saleha,2009. Buku Ajar Organisasi dan Manajemen Pelayanan Kesehatan serta Kcbidanan. Jakarta Salemba Mcdika

Sugiyono, 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung : Alfabeta.

Tjiptono, Fandi. 2007. Strategi Panasaran. Edisi Kedua Yogyakarta : Andi

Widi l.cstari, Martini 2015. Analisis Faktor-faktor Yang Mcmpcngaruhi Kcpuasan Rawat Inap di RSUD Kabupaten Baleleng, Sknpsi Universitas Pcndidikan Ganesha Singaraja Indonesia.

Yamit, Zulian. 2005. Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Edisi Pertama. Yogyakarta: Penerbit Ekonisia Kampus

Published

2021-04-17

How to Cite

Lintresa, L., Silalahi, E., & Purba, S. (2021). FAKTOR-FAKTOR YANG DOMINAN MEMPENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP PADA RUMAH SAKIT UMUM BINA KASIH MEDAN. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 21(1), 113–127. https://doi.org/10.54367/jmb.v21i1.1190

Issue

Section

Artikel