FAKTOR-FAKTOR YANG DOMINAN MEMPENGARUHI KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP PADA RUMAH SAKIT UMUM BINA KASIH MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.54367/jmb.v21i1.1190Keywords:
Factor analysis, inpatient satisfactionAbstract
This study aims to determine the dominant factors affecting the satisfaction of BPJS inpatients. The study population was 1732 BPJS patients who were hospitalized in June-July 2019. The research sample consisted of 70 patients. The data collection techniques used were documentation and questionnaires. The data obtained were analyzed by factor analysis. Based on the results of the study, it was concluded that the most dominant factors affecting the satisfaction of inpatients at the Bina Kasih General Hospital in Medan were performance factors, additional features, endurance, reliability, responsiveness, assurance, empathy, infrastructure, situation description, social environment, controlling emotions. , price levels, payment terms, service fees. Of the fourteen indicators, it can be seen that the service cost factor must be considered by the hospital because this factor is the complaint of patients at the Bina Kasih General Hospital in Medan.Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /opt/lampp/htdocs/ojs/plugins/generic/usageStats/UsageStatsPlugin.inc.php on line 788
Downloads
References
Arikunto. R. Lcrbin,2006. Kepuaan Pclanggan. Pengukuran dan Penganalisaan Dengan SPSS, Edisi Pcrtama, Pcncrbit: Gramedia Pustaka Umum, Jakarta.
Craven, D.W. 2000. Pemasaran Strategis, (terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga.
Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., dan Black, W.C. 1998. Multivariate Data Analisys. Pearson Prentice Hall.
Irsansyah Putra , P. Bhuana Katili dan F. Arina, 2013. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Persepsi Dan Kepuasan Pasien dalam Meningkatkan Loyalitas Jurnal Teknik Industri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Vol.1, No.1, Maret 2013, pp.41-47 ISSN 2302-495X
Kotler. Philip. 2002. Manajemen Pemasaran Penerbit : Erlangga, Jakarta.
Kotler, Philip dan Gary Armstong. 2008. Perinsip-Perinsip Pemasaran.Edisi ke 12 Jakarta: Pernerbit Erlangga.
Kristanto, Paulus Lilik. 2011 . Psikologi Pemasaran Yogyakarta CAPS.
Lupiyoadi Rambar,2007. Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik Edisi Pertama, Cetakan Pertama, Penerbit : Salemba Empat Jakarta.
…………………2001. Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik. Salemba Empat, Jakarta.
Nilaikan, Nindia 2012. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kcpuasan Pelanyanan Kesehatan Pada Pasien Rawat Inap di RSUD Sukoharjo, Skripsi University Sebelas Maret Surakarta
Nooria, Widoningsih. 2008. Pengaruh Persepsi Kualitas Jasa Pelayanan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan di RSU Saras Husada Purworejo. Surakarta : Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nirsetyo Wahdi 2006. Analisis faktir-faktor yang mempengaruhi kepuasan pasien sebagai upaya peningkatan loyalitas pasien (Studi empiris pada rumah sakit Panti Wilasa Ciatarum Sermarang ), Thesis Universitas Diponegoro Semarang
Parasuraman. A., Berry, Leonard L. and Zeithml. Valaria A 2010 . Reassessment of Expectations as a Comparison Standar in Measuring Serv ice Quality: Implication for future Research.. Journal of Marketing. Vol. 58 (January ). PP 111- 124.
Rangkuti, Freddy 2002.Measuring Costumer Satifaction, Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Satrianegara, Fais & Siti Saleha,2009. Buku Ajar Organisasi dan Manajemen Pelayanan Kesehatan serta Kcbidanan. Jakarta Salemba Mcdika
Sugiyono, 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung : Alfabeta.
Tjiptono, Fandi. 2007. Strategi Panasaran. Edisi Kedua Yogyakarta : Andi
Widi l.cstari, Martini 2015. Analisis Faktor-faktor Yang Mcmpcngaruhi Kcpuasan Rawat Inap di RSUD Kabupaten Baleleng, Sknpsi Universitas Pcndidikan Ganesha Singaraja Indonesia.
Yamit, Zulian. 2005. Manajemen Kualitas Produk dan Jasa. Edisi Pertama. Yogyakarta: Penerbit Ekonisia Kampus