ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN MAHASISWA DALAM MEMILIH PERGURUAN TINGGI SWASTA UNIVERSITAS KATOLIK SANTO THOMAS

(Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2022)

Authors

  • Helena Sihotang Fakultas Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Imanuel Tarigan Fakultas Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas Medan

Keywords:

factor analysis, the decision to choose a private university, internal factors, external factors

Abstract

The purpose of this research is to analyze the factors that influence student decisions in choosing Private Higher Education, Universitas Katolik Santo Thomas. The population of this research are active students at the Universitas Katolik Santo Thomas, Faculty of Economics, Stambuk 2022. The sample used are 100 people. Sampling technique using probability sampling and simple random sampling. While data collection techniques through questionnaires and documentation. Data analysis techniques using SPSS 20.00 for windows software with factor analysis. The variables used are product, price, physical evidence, people, campus promotions, reference groups, motivation, economic circumstances, personal. Test KMO and Barlett test which shows value Kaiser-Mayer-Olkin Meansure of Sampling adequacy (KMO MSA) of 0.871 with a significance value of 0.000 means that the existing variables and samples can be analyzed using factor analysis. All factors researched had an MSA value of > 0.5, meaning that these variables could still be predicted and analyzed further. Furthermore, the extraction value for each variable is above 0.50, meaning that all indicators are considered capable of explaining the factors. The results showed that 2 new factors were formed, namely internal factors and external factors. Internal factors are the dominant factors that have an influence on student decisions in choosing Private Higher Education, Universitas Katolik Santo Thomas. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helena Sihotang, Fakultas Ekonomi, Universitas Katolik Santo Thomas Medan

Dosen

References

A. Hamdani dan Rambat Lupiyoadi. 2009. Manajemen Pemasaran Jasa. Salemba

Empat, Jakarta.

Angipora, Marius P. 2014. Dasar-dasar Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Baron, R A dan Byrne, D. 2008. Social Psychology. Boston: Pearson Education.Cendikia.

Fakhri, Mahendra. Gilang A. Ratnayu N. 2017. Analisis Faktor Pembentuk Keputusan Pemilihan Perguruan Tinggi Swasta Universitas Telkom (Studi Pada Mahasiswa Prodi S1 Administrasi Bisnis Fakultas Komunikasi Dan Bisnis Universitas Telkom Angkatan 2016). Jurnal Ekonomi, Bisnis & Entrepreneurship Vol. 11, No. 1, April 2017, 1-12.

Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19. Edisi 5. Semarang: Badan Penerbitan Universitas Diponegoro

https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/03/07/ada-3115-perguruan-tinggi-di-indonesia-mayoritas-di-sumatera. Diakses pada tanggal 12 Oktober 2022.

Husein, Umar. 2003. Metode Riset Perilaku Konsumen Jasa. Jakarta : Ghalia

Indonesia.

Khasanah, Afidatun. 2015. Pemasaran Jasa Pendidikan Sebagai Strategi Peningkatan Mutu di SD Alam Baturraden. Jurnal eL-Tarbawi. Volume VIII, No.2. DOI: http://dx.doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss2.art4.

Kotler, P. & Armstrong, G. 2012. Prinsip- Prinsip Pemasaran. Edisi 12 Penerbit Erlangga.

Kotler, Philip dan Gary Amstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi Keduabelas. Jilid Pertama. Erlangga. Jakarta

Kotler, Philip dan Keller, Kevine Lane. 2016. Marketing Management 15th Edition. United

Kotler, Philip. 1999. Marketing. Diterjemahkan oleh Hendra Teguh, Ronny A.

Rusli, dan Benjamin Molan, Jilid 1. P.T. Prenhallindo. Jakarta.

Kotler, Philip. 2002. Marketing Management. Diterjemahkan oleh Herujati Purwoko M.A. Jilid 1. Penerbit Erlangga. Jakarta.

Muhyidin, Ujang. 2016. Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Pendidikan Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Perguruan Tinggi Swasta Di Jawa Barat. Prosiding Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu & Call For Papers Unisbank

Ruhiyat Endang. 2005. Analisis Faktor Yang Menjadi Penentu Mahasiswa Dalam Memilih Perguruan Tinggi . JURNAL ILMIAH ILMU MANAJEMEN.

Sarifudin dan Rehendra Maya. 2019. Implementasi Manajemen Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan di Madrasah Aliyah Terpadu (Mat) Darul Fallah Bogor. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Doi: 10.30868/im.v2i02.513.

Schiffman, G Leon & Kanuk, L. Leslile. 2000. Consumer Behavior. New Jersey : Prentice Hall. State of America: Pearson Education Limited.

Sudaryono. 2014. Perilaku Konsumen Dalam Perspektif Pemasaran. Jakarta: Lentera Ilmu

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:Penerbit

Terry, George R. 2003. Prinsip-prinsip Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi. https://diktis.kemenag.go.id/prodi/dokumen/UU-Nomor-12-Tahun-2012-ttg-Pendidikan-Tinggi.pdf. Diakses tanggal 10 November 2022.

Wiliana. E. 2018. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi Di Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal JKFT:Universitas Muhammadiyah Tangerang Vol. 3, Januari –Juni,Tahun 2018 : 71-78

Downloads

Published

2023-02-24

How to Cite

Sihotang, H. ., & Tarigan, I. . (2023). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN MAHASISWA DALAM MEMILIH PERGURUAN TINGGI SWASTA UNIVERSITAS KATOLIK SANTO THOMAS : (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2022). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 23(1), 65–77. Retrieved from https://ejournal.ust.ac.id/index.php/JIMB_ekonomi/article/view/2510

Issue

Section

Artikel