PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN KEPERCAYAAN TERHADAP KEPUASAN ANGGOTA PADA CREDIT UNION BAHAGIA KABANJAHE
DOI:
https://doi.org/10.54367/kukima.v4i1.4762Keywords:
Service Quality, Trust, Member SatisfactionAbstract
Service quality is something that is desired by customers in receiving products or services provided by service providers so that they are in accordance with customer expectations. While trust is the consumer's expectation that providers of goods and services can be trusted or relied on to fulfill their promises. This study provides empirical evidence of the influence of service quality and trust on member satisfaction at CU. Bahagia Kabanjahe. The population in this study was 13,441 people where the number of samples was 100 people. The analysis method used was multiple linear regression and conducted t-tests and F-tests. The results of the study showed that service quality and trust together (simultaneously) had a positive and significant effect on member satisfaction at CU. Bahagia Kabanjahe. Likewise, partially it shows that service quality and trust have a positive and significant effect on member satisfaction.References
Arfianti, S. R. (2014). Pengaruh Citra Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Nasabah. Jurnal Manajemen, 3(2), 2252-6552
Ayuningtyas, K. A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Bank Mandiri Cabang Alam Sutera Tangerang). Jurnal Manajemen, 11(1), 63-76.
Barnes, J. (2013). Secrets of Customer Relationship Management:Rahasia Manajemen Hubungan Pelanggan.(Andreas,Terjemahan). Yogyakarta: Andi Offset.
Daga, R. (2017). Citra, Kualitas Produk, dan Kepuasan Pelanggan. Gowa: Global Research And Consulting Institute.
Desran, D., & Arifin, K. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Nasabah Koperasi Credit Union Sumber Rejeki Tempat Pelayanan Balai Putut Pamelum Tamiyang Layang Kabupaten Barito Timur. JAPB, 4 (2), 1600-1614.
Fatmawati, F. Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Keluarga Karunia Sejahtera (K3S) Gresik. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 5(2), 93-102.
Ferdinand, A. (2011). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Universitas Diponegoro .
Ghantynireta, B. V. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Rakyat Indonesia Syariah. Skripsi. Universitas Islam Negeri AR-Raniry. Banda Aceh.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2018). Desain Penelitian Kuantitatif & Kualitatif Untuk Akuntansi, Bisnis, Dan Ilmu Sosial Lainnya. Semarang: Yoga Pratama.
Indasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: unitomo press.
Irawan, H. (2002). 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. Jakarta. Elex Media.
Japlani, A., Fitriani, F., & Mudawamah, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Cabang BMT Fajar Metro Pusat. Fidusia: Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 3(1).
Kasinem, K. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Bukit Serelo Lahat. Jurnal Media Wahana Ekonomika. 17(4), 329-339.
Kasmir. (2006). Kewirausahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Kotler, P., & Kevin, L. Keller. (2016). Manajemen Pemasaran, Jilid I. Edisi 16. Jakarta: Erlangga.
Kusnadi, H. (2005). Ekonomi Koperasi. Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
Lilis, S. (2021). Pengaruh Citra Merek, Kepercayaan Merek Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan PT Pos Indonesia (Studi pada PT Pos Indonesia Cabang Kebon Jeruk). Economic and Business Innovation (CEBI), 617-631.
Lupiyoadi, R. (2019). Manajemen Pemasaran Jasa ( Berbasis Kompetensi). Jakarta: Salemba Empat.
Martino,W., &Ahmad. (2017). Seri Manajemen Koperasi Dan UKM Tata Kelola Koperasi Yang Baik. Yogyakarta: Deepublish.
Masriati, I. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan, Citra Merek dan Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan Edwin Jeans Indonesia pada E-Commerce Shopee. 1(3), 433-449.
Mawey, T. (2018). Pengaruh kepercayaan dan kualitas layanan terhadap kepuasan nasabah PT Bank Sulutgo. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3).
Mowen, J.C., & Michael Minor. (2012). Perilaku Konsumen. Jakarta : Erlangga.
Nisa, P. F., & Harti. (2014). Pengaruh kualitas layanan terhadap word of mouth melalui kepuasan konsumen pada jasa bus putra mas kelas ekonomi. Jurnal Manjemen. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Vol. 1 No. 1
Novianti, A. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Kepuasan Konsumen pada Warung Kanasha di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 5(1), 459–468.
Payangan, Otto R. (2018). Pemasaran Jasa Pariwisata. Bogor: IPB Press.
Priyatno, D. (2010). Paham Analisa Statistik Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Mediakom.
Puspita, H. (2007). Tingkat Kepuasan Pasien terhadap Kualitas Jasa Pelayanan di Sport Massage Sarase Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 7(5), 239–361.
Setiawan, H., Minarsih, M. M., & Fathoni, A. (2016). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap kepuasan nasabah dan loyalitas nasabah dengan kepuasan sebagai variabel intervening (Studi kasus pada nasabah Koperasi Rejo Agung Sukses Cabang Ngaliyan). Journal Of Management. 2(2).
Subandi. (2015). Ekonomi Koperasi (Teori Dan Praktek). Bandung: Alfabeta.Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumarwan, U. (2003). Perilaku Konsumen: Teori Dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa-Prinsip, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.
Umar, Husein. 2002. Metodologi Penelitian Aplikasi dalam pemasaran. edisi II, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 33 ayat (1).
Undang-Undang No. 25 Tahun 1992 tentang Perkoperasian Indonesia.
Wulandari. (2005). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pada RSUD Sleman Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UPN.
Zendrato, W. (2022). Pengaruh Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Di CU. Koperasi Simpan Pinjam Pengembangan Pedesaan (KSP3) Amandraya. Curve Elasticity: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 35-46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esli Silalahi, Donalson Silalahi, Dinalorena Br Bangun, Sinar Ritonga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.