PENGARUH MEDIA PUZZLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II UPTD SDN 122380 PEMATANG SIANTAR
DOI:
https://doi.org/10.54367/pendistra.v7i1.3147Keywords:
SDN 122380 Pemaltalng Silalntalr , Media Puzzle, Kemampuan MembacaAbstract
The purpose of this research is to determine the effect of puzzle media in improving the beginning reading abilities of class II students at UPTD SDN 122380 Pematang Siantar. This research is a quantitative research with a Pre-Experimental Design type with a One Group Pretest-Posttest research design (Preliminary Test – Final Test in a single group). In this study, only one research class was used. The sample for this research was class II, totaling 28 students with a sampling technique using Quota Sampling, which is a non-random sampling technique. Based on the results of data analysis and hypothesis testing that has been carried out, it is clear that there is an influence of puzzle media in improving students' initial reading abilities. It can be seen from obtaining a significant value (2-tailed) smaller than 0.05 (0.00 < 0.05) and a tcount value greater than ttable (14.441 > 2.056), then H0 is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that puzzle media has an influence in improving students' initial reading skills in class II UPTD SDN 122380 Pematang Siantar.References
Ahmad, A. (2017). Penerapan permainan bahasa (Katarsis) untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas Iva SD Negeri 01 Metro Pusat. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2),75- 83.
Ampuni, S. (1998). Proses Kognitif dalam pemahaman bacaan. Buletin Psikologi, 6(2).
ARIF, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Kartu Kata Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 SDN 4 Kuranji Tahun Pelajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, Universitas_ Muhammadiyah_Mataram).
Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Perss.Istirani dan Pulungan, I. 2019. Eksiklopedi Pendidikan. Medan: Media Persada.
Ayu, Shinta. 2014. Segudang Game Edukatif Mengajar. Yogyakarta: Diva Press. Bahar, B., & Risnawati, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap
Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD di Kabupaten Gowa. Publikasi Pendidikan, 9(1), 77-86.
Dalman. 2013. Keterampilan Membaca. Jakarta: Raja Perindo persada. Darmawan, M., Hidayat, Y., & Juliantine, T. (2022). IMPLEMENTASI MODEL
Pembelajaran Cooperative Learning Dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Melalui Pembelajaran Bulutangkis. Jurnal Pendidikan Olah Raga, 11(1), 172-184.
Djamarah dan Zain, A. 2016. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Futihat, S., Wibowo, E. W., & Mastoah, I. (2020). Pengembangan media puzzle huruf untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca permulaan. Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(02), 135-148.
Harefa, F. T., Sukma, E., & Desyandri, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Strategi Directed Reading Thinking Activity (Drta) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 29 Purus. Jurnal Basicedu, 3(2), 435-442.
Ilhami, S., Fitri, R., Rahmawati, D., Atifah, Y., & Fajrina, S. (2022). Meta- Analisis Praktikalitas Media Pembelajaran Puzzle. Journal on Teacher Education, 4(2), 611-619.
Indonesia, P. R. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Indonesia.
Laeli, D. N. (2015). Penggunaan Metode Permainan dengan Media Puzzle dalam Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan di Kelas I SDN 2 Tamanwinangun Tahun Ajaran 2014/2015.
Muhdar, S. (2018). Merarik; Alternatif Model Pembelajaran Bahasa Indonesia
Kesetaraan Paket C Program Pendidikan Vokasi Pariwisata. Jurnal Ilmiah Telaah, 3(1), 76-83.
Pahlavi, I. K. A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Media Puzzle Huruf Untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Basic Education, 10(2), 161-175.
Pahlavi, I. K. A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Media Puzzle Huruf Untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Basic Education, 10(2), 161-175.
Purnamasari, P., Bariah, O., & Riana, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Puzzle dalam Membaca Huruf Hijaiyyah. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 2027-2032.
Subli, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas 1 SD N 166/IX Tanjung Lanjut Kecamatan Sekernan Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(2), 323-330.
Sucahyo, D. (2013). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatan Hasil Belajar di Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).
Sugiyono. 2010. Teknik Pengumpulan Data.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta
Suleman, D., Hanafi, Y. R., & Rahmat, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 713-726.
Syuja, F.R. 2013. Artikel Ilmiah Inovasi Pembelajaran IPS dI SD. https://pgsd4c.wordpress.com/2013/06/18/firda-rabbani-syuja/
Tilong, Adi D., 2016. 49 Aktivitas Pendokrak Kinerja Otak Kanan & Kiri Anak.Yogyakarta: Laksana
Wulan, R. (2010). Peranan inteligensi, penguasaan kosakata, sikap, dan minat terhadap kemampuan membaca pada anak. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).
Yeni, A., & Hartati, S. (2020). Studi Literatur: Stimulasi kemampuan anak mengenal huruf melalui permainan menguraikan kata di taman kanak- kanak Alwidjar Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 608-616.