PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STAD (STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBTEMA 1 KELAS IV UPTD SD NEGERI 122350 KOTA PEMATANG SIANTAR
DOI:
https://doi.org/10.54367/pendistra.v7i1.3151Keywords:
Pemerolehan, Bahasa, Sintaksis, AnakAbstract
Based on the research results, it was found that the use of the STAD (Student Team Achievement Division) learning model had an influence in improving student learning outcomes in subtheme 1 class IV UPTD SD Negeri 122350 Pematang Siantar City FY 2022/2023. Research data supports this conclusion. Researchers found that the pretest score of class IV students was 43.43 and their posttest score was 76.93. The hypothesis in the paired sample t test shows that the sig (2-tailed) value is smaller than 0.05 (0.00 < 0.05) and tcount > ttable (13.587 > 2.056), indicating that the STAD (Student Team Achievement Division) learning model influence on student learning outcomes in sub-theme 1 theme 2 class IV UPTD SD Negeri 122350 Pematang Siantar City T.A 2022/2023.References
Arfan, F. (2019). Manajemen Pembelajaran Dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pesantren Modern Darul ‘Ulum Kota Banda Aceh. Jurnal Serambi Edukasi ISSN, 2338, 9397.
Esminarto, E., Sukowati, S., Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi model STAD dalam meningkatkan hasil belajar siwa. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 1(1), 16-23.
Hardani dkk. 2020. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV Pustaka Ilmu Group Yogyakarta.
Magdalena, dkk. (2020). Tiga ranah taksonomi bloom dalam pendidikan. EDISI, 2(1), 132-139.
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran, Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Saadah, F. Y., & Susanti, L. Y. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar ipa kelas VII MTs. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 1(2), 81–90.
Setiawan, Eko. (2018). Buku Pembelajaran Tematik Teoritis dan Praktis. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Sianturi, E. I. Y., Napitupulu, R. P., & Sidabutar, Y. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa pada Subtema 1 Sumber Energi Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 6586-6598.
Sibagariang, A., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA SUB TEM I MACAM-MACAM SUMBER ENERGI DIKELAS IV SDN 091563 AFD II PAGAR JAWA. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 10(2), 328-334.
Sibarani, L., Napitupulu, R. P., & Sidabutar, Y. A. (2022). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division terhadap Hasil Belajar Siswa kelas V pada Sub Tema 3 Memelihara Kesehatan Organ Pernafasan Manusia SDN 122345 Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 5110-5119.
Sowakil, I. (2021). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN DARING DI SMP NEGERI 21 AMBON TAHUN 2020. JURNAL" AL-FATIH", 1(1), 1-15.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA
Suprijono, A.(2009). Cooperative Learning: Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Susanto, A. (2018). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Prenadamedia group.
Tambunan, J. (2016). Pengantar Pendidikan. Ed 9. Medan: Universitas HKBP Nommensen.
Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Tukiran, T., Maâ, B., & Priyanto, E. (2019, December). MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAMS-ACHIEVEMENT DIVISION (STAD). In PROSIDING SEMINAR NASIONAL LPPM UMP (Vol. 1, pp. 362-366).
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal edukatif. Vol. V (1). 18-27.
Wulandari, I., & Kunci, K. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal papeda, 4(1).